Elsparkcykel Lagar i Sverige – 2024

Elsparkcykel – Lagar och regler uppdaterat 2024-07

Lagar och regler för elsparkcyklar ändras hela tiden. Vi har sammanställt alla lagar gällande elsparkcykel (även kallat elscooter) i Sverige.

Denna fakta-sida är rakt på sak för att effektivt svara på era frågor om Lagar och förordningar i Sverige gällande elsparkcyklar.

Klassificering av elsparkcykel

Elsparkcykel klassas i Sverige som en cykel om följande krav är uppfyllda:

  • Elsparkcykeln går inte fortare än 20 km/h
  • Elsparkcykelns nominella effekt är 250 Watt

Om elsparkcykelns prestanda överstiger ovan krav så gäller andra regler. Då gäller följande:

  • Om elsparkcykeln går fortare än 20 km/h, och/eller effekten är högre än 250 watt så klassificeras den antingen som en moped eller så klassificeras den inte över huvud taget då den inte faller inom en kategori.
  • Om den inte går att klassificera så får den inte köras på allmän väg i Sverige. Inhägnat område går bra.

Lagar för elsparkcykel i Sverige

Lagarna som gäller om fordonet klassificeras som en elsparkcykel är då följande, i linje med cykel-lagar.

  • Du kan köra på cykelvägar och i viss mån på vägar.
  • Elsparkcykeln ska ha bromsar och ringklocka.
  • Vid körning i mörker ska du ha ljus framåt och även bakåt, samt reflexer.
  • Om föraren är under 15 år, skall hjälm användas.
  • Man får inte skjutsa med elsparkcykel.
  • Man får inte köra på trottoarer och gångbanor.
  • Man får inte parkera elsparkcykeln på gångbanor eller trottoarer såvida det inte finns en dedikerad parkeringsplats (uppställningsplats) för de.
  • Man får inte parkera på ett sådant sätt att elsparkcykeln är i vägen för andra trafikanter, inklusive människor, rörelsehindrade, barn och liknande.
  • Man får inte framföra elsparkcykel om man är trött, berusad, sjuk och liknande.
  • Man ska ha en gällande trafikförsäkring på elsparkcykeln.

Fullständiga regler för cykel finner ni på transportstyrelsens hemsida.

Spärra elsparkcykelns prestanda för att göra den laglig

Det finns inga rättsfall som vi har hittat där man prövat elsparkcyklar som går fortare än 20km/h eller har en högre effekt än 250w.

Vad gäller då om man har en spärr, exempelvis en mjukvaruspärr, som begränsar hastigheten på allmän väg och även den nominella effekten?

I teorin skulle det vara lagligt om det är från fabrik, dvs en spärr som är monterad från tillverkaren som gör det möjligt att sälja fordonet i Sverige. Men i praktiken finns inget underlag för att styrka detta.

Trimning av elsparkcykel

Att trimma en elsparkcykel eller att ha en elsparkcykel där hastighetsgränsen och/eller effekten kan manipuleras med exempelvis en knapp, piggybacking, och liknande skulle kunna anses vara trimning. Trimning kan vara olagligt om man ändrar fordonets prestanda så att den översrkider det tillåtna.

Med vissa fordon i Sverige är det dessutom olagligt att manipulera hastighetsspärren för fordonet, vilket gör själva trimningen olaglig.

Elsparkcykel och Böter

Ifall man bryter mot lagen och har en elsparkcykel som går fortare än 20 km/t eller har en högre effekt än 250 watt så får man böter i första fall.

  • Otillåten fordonstrafik ger en böter på högst 500 kr. Detta gäller exempelvis om du kör på gångbanor.
  • Vid körning över 20km/t räknas det som olovlig körning (mest troligtvis, det finns som sagt inga rättsfall för detta). För olovlig körning är straffet böter och vid upprepade tillfällen, eller väldigt grov olovlig körning, kan straffet bli 6 månader fängelse.
  • Försäkringsbevis måste kunna uppvisas. Om inte, kan man få böter. Beloppet verkar inte vara fastställt ännu.
  • Felparkering kan leda till böter på 250 – 500 kr.

Sunt förnuft

Det gäller att alltid använda sunt förnuft vid framfarande av elsparkcykel. Vi rekommenderar att alla bär hjälm, oavsett ålder.

Se till att inte parkera på platser som inte är tillåtna, eller som du tror är i vägen för andra.

Visa hänsyn till andra och var försiktig när du åker.