Paris har officiellt blivit den första europeiska staden att förbjuda uthyrda elsparkcyklar. Denna lagstiftning trädde i kraft den 1 september och markerar slutet för en syn som har blivit både älskad och hatad på våra gator. Fem år efter att ha varit en av de första städerna att anta elsparkcyklar, är Paris nu den första att säga adjö till dem.
En ökande mängd skador och tre dödsfall ledde till en offentlig omröstning i april där 90 procent av de som deltog röstade för ett förbud. Dock deltog endast 8 procent av de röstberättigade.
Förändringar i Lagstiftningen i Andra Länder
Den franska huvudstaden är inte ensam i sina åtgärder. Från den 1 juni har många tåg och plattformar i Storbritannien också infört förbud mot elsparkcyklar. Sex järnvägsbolag har infört detta förbud med hänvisning till säkerhetsbekymmer.
Men vilka europeiska länder har de striktaste reglerna för elsparkcyklar? Har antalet olyckor med elsparkcyklar ökat de senaste åren? Och hur ser det ut med antalet dödsfall orsakade av olyckor med elsparkcyklar?
Olyckor och Dödsfall med Elsparkcyklar
Eftersom dataset från polisrapporter inte identifierar elsparkcykelolyckor som en separat kategori i de flesta länder, finns det inte jämförbara dataset för dödsfall och olyckor över hela Europa. Men tillgängliga data från vissa länder visar att dödsfall och skador ökar, huvudsakligen på grund av att elsparkcyklar blir mer populära.
Storbritanniens transportdepartement varnar för att förare av elsparkcyklar är en av de mest utsatta grupperna av transportanvändare. De är inte skyddade av en fordonskropp som bilförare, och de är ofta svårare att se på vägen. Detta gör att användare av elsparkcyklar är särskilt utsatta för skador.
I Storbritannien inträffade 1 349 kollisioner med elsparkcyklar förra året, jämfört med 978 året innan som slutade i juni 2021. Under samma period dödades 12 personer i olyckor med elsparkcyklar (varav 11 var förare). Det fanns också 1 425 skadade i kollisioner med elsparkcyklar, jämfört med 1 029 året innan.
I Frankrike dog 24 personer i olyckor med elsparkcyklar, inklusive ett dödsfall i Paris, under 2021. I Tyskland dog fem användare av elsparkcyklar under 2020.
Risker med Elsparkcyklar Jämfört med Cyklar
Enligt en riskbedömning från OECD finns det ingen skillnad i dödsfallsrisken mellan elsparkcyklar och cyklar. Chanserna att hamna på akutmottagningen är också desamma för förare av elsparkcyklar och cyklister. OECD-rapporten visar att risken för förardöd per resa på motorcyklar eller mopeder är fem gånger högre än för elsparkcyklar. Mer än 80 procent av dödsfallen bland både cyklister och förare av elsparkcyklar beror på kollisioner med tyngre fordon.
Regler för Elsparkcyklar i Europa
Den mest kontroversiella frågan är var människor kan köra elsparkcyklar. Kan de användas på trottoarer eller cykelbanor? Elsparkcyklar är tillåtna i offentliga utrymmen i nästan alla länder som ingår i tabellen nedan. Grekland och Nederländerna är undantagen.
Parisbona röstade överväldigande för att förbjuda elsparkcyklar från gatorna i den franska huvudstaden, med nästan 90 procent som röstade för förbudet. Tillstånd för elsparkcyklar på cykelbanor varierar. Förare tillåts använda cykelbanor i många länder, men inte i Grekland, Nederländerna, Norge eller Storbritannien.
Reglerna om deras användning på trottoarer är strängare. I 15 av 21 länder är elsparkcyklar inte tillåtna på trottoarer. Detta är endast tillåtet i Belgien, Bulgarien, Estland, Finland, Slovakien och Sverige.
Hastighetsgränser och Åldersrestriktioner
Hastighetsgränser på 20-25 km/tim är vanligast. Av 21 länder finns det inga hastighetsgränser i endast Bulgarien, Estland och Ungern. Åldersbegränsningar gäller också för användning av elsparkcyklar i hälften av dessa länder. Den lägsta åldern varierar från 12 år i Österrike och Frankrike till 18 år i Italien.
Försäkringskrav och Hjälmanvändning
Elsparkcykelförare är skyldiga att ha lagstadgad ansvarsförsäkring endast i Danmark, Frankrike och Storbritannien. Förare behöver inte ha försäkring i några andra länder på denna lista. De flesta länder inför inga speciella regler om körkort.
Hjälmar är inte obligatoriska i de flesta europeiska länder. Hjälm är obligatorisk för minderåriga i Österrike, Tjeckien, Frankrike, Sverige och Storbritannien. I 16 andra länder tillåts förare av alla åldrar att köra utan hjälm.
Endast 4 procent av alla förare av elsparkcyklar bar hjälm vid en olycka. Detta förklarar den höga andelen huvudskador bland offer för elsparkcykelolyckor enligt en rapport från Europeiska Trafiksäkerhetsobservatoriet (ERSO). Fler länder kan snart ansluta sig till Österrike, Tjeckien, Frankrike, Sverige och Storbritannien i att göra hjälmar obligatoriska.
En Närmare Titt på Storbritannien
Som elsparkcyklar har blivit alltmer populära de senaste åren, utvecklas och förändras reglerna. I Storbritannien pågår försök med uthyrda elsparkcyklar i utvalda områden. Reglerna som hittills etablerats är ganska detaljerade. Enligt regeringens riktlinjer för personer som deltar i försök med uthyrda elsparkcyklar:
- Förare måste ha körkort.
- Den maximala hastigheten för en elsparkcykel är 15,5 miles per hour (25 km/tim).
- Elsparkcyklar måste ha motorförsäkring, men försökspersonerna behöver inte ordna detta eftersom försäkringen tillhandahålls av elsparkcykeluthyraren.
- Hjälmar rekommenderas men är inte ett lagkrav.
- Förare får använda försökselsparkcyklar på vägar (förutom motorvägar) och i cykelfält. Elsparkcyklar är inte tillåtna på trottoarer.
- Elsparkcyklar ska användas av en person åt gången.
Genom dessa försök strävar man efter att skapa säkra och hållbara transportlösningar samtidigt som man tar hänsyn till de specifika riskerna och utmaningarna som följer med användningen av elsparkcyklar.