Elsparkcykel används av ryska soldater

Ryska Soldater på Elsparkcykel

Den ryska invasionen av Ukraina fortsätter att överraska med oväntade utvecklingar, där båda sidor söker anpassa sig och innovera på slagfältet.

I en oväntad vändning har ryska soldater setts använda elsparkcyklar – fordon som vanligtvis associeras med vardagligt civilt bruk. Dessa observationer började dyka upp i maj när två ryska soldater uttryckte tacksamhet på Telegram för att ha mottagit två elsparkcykelmodeller från donatorer.

Den udda användningen av dessa elsparkcyklar blev ännu tydligare den 2 juli, när ukrainska anfallsstyrkor delade en video som visade ryska soldater under artilleribeskjutning.

I en särskilt ovanlig scen sågs en rysk soldat fly från området på en elsparkcykel, troligtvis samma modell som nämnts tidigare.

Från vår egna undersökning verkar det vara en kinesisk modell som tillverkas under många olika varumärken. Den finns bl.a. under namnet Ienyrid.

Elsparkcyklar i Donetsk-regionen

I mitten av juli fångade drönarbilder från ukrainska styrkor ryska soldater som navigerade på vägar fyllda med bråte i Pokrovskområdet i Donetsk Oblast, där de använde elsparkcyklar som transportmedel. Denna ovanliga syn är mer än bara en humoristisk anekdot – den belyser de kreativa lösningar som soldater på marken tar till för att hantera krigets realiteter.

Medan detta är ett av de mer slående exemplen, är användningen av små elektriska fordon i konflikten inte helt ny. Ukrainska styrkor har exempelvis också setts använda elcyklar, och både ryska och ukrainska soldater har observerats resa till fots eller på cykel vid olika tillfällen. Betoningen på snabb och tyst rörelse blir alltmer kritisk i denna konflikt.

Flexibilitet och rörlighet i Modern Krigföring

Kriget i Ukraina har avvikit markant från traditionell konflikt, med drönare som spelar en central roll i att omforma taktiken. Att förbli stationär under längre perioder har blivit extremt farligt, både för fordon och infanteri. Det ständiga hotet från drönarupptäckt och attacker gör att kontinuerlig rörelse är avgörande för överlevnad.

Minor utgör också en betydande fara, med deras förekomst som ökar genom hela konflikten. Medan antipersonella minor utgör ett allvarligt hot mot fotsoldater, är de mindre effektiva mot fordon. Å andra sidan är fordonssprängminor utformade för att utlösas endast under betydande tryck – vanligtvis runt 150 kilo – vilket innebär att lättare fordon, som elsparkcyklar, kan passera över dem utan att utlösa explosionen.

Den flytande karaktären av slagfältet, där positioner snabbt vinns och förloras, understryker ytterligare behovet av snabba och diskreta rörelser. Kolonner av förstörda pansarfordon, ofta observerade på flygfoton, fungerar som skarpa påminnelser om farorna med att vara för synlig eller långsam.

Varför Elsparkcyklar på kirgsfältet?

Förutom deras smygande egenskaper och snabbhet, erbjuder elsparkcyklar flera fördelar på slagfältet. Liksom cyklar och små motorcyklar tillåter de soldater att snabbt täcka mark samtidigt som de upprätthåller en lägre profil än traditionella pansarfordon.

Den relativt tysta driften av deras elmotorer gör dem mindre upptäckbara, vilket ger en taktisk fördel i en konflikt där ljud kan betyda skillnaden mellan liv och död.

Dock återspeglar beroendet av sådana okonventionella fordon också de utmaningar som båda sidor står inför, särskilt när det gäller tillgängligheten av traditionella militära fordon.

Många rapporter, särskilt de filmade av västerländska medier som följer ukrainska trupper, visar soldater som tvingas förflytta sig till fots eller använda civila fordon för att snabbt ompositionera sig, ofta på grund av bristen på militär transport.

Den låga kostnaden och enkelheten i produktionen av elektriska fordon erbjuder en praktisk lösning på dessa logistiska utmaningar. Men elsparkcyklar är inte utan sina nackdelar.

De är ömtåliga, kräver frekvent underhåll och är inte väl lämpade för tuff terräng som leriga fält eller den ökända rasputitsa – den tjocka lera som är vanlig på de ryska och ukrainska slätterna under snösmältning eller höstregn. Dessutom ger elsparkcyklar, liksom cyklar och motorcyklar, inget skydd för föraren, vilket gör soldater mer sårbara för fiendens eld.

Elsparkcykel i krig – Tiden får avgöra

Användningen av elsparkcyklar av soldater kan verka som en marginaltaktik, men det belyser ett intressant skifte i militärt tänkande under denna konflikt. Båda sidor har snabbt behövt anpassa sig och hitta nya sätt att förflytta trupper snabbt och diskret. Även om drönare dominerar den taktiska landskapet, utgör användningen av små elektriska fordon ett anmärkningsvärt exempel på hur innovation kan forma stridsstrategier, särskilt i offensiva operationer.

Kriget i Ukraina är mycket dynamiskt, vilket kräver att alla rörelser är snabba och flexibla. Elsparkcyklar, trots sina begränsningar, erbjuder en unik lösning för snabb och tyst rörelse som större, mer otympliga fordon inte kan tillhandahålla.

I takt med att konflikten fortskrider kan rollen för dessa okonventionella transportmedel utvecklas, och ge värdefulla insikter i framtidens militära rörlighet och taktik.

Trendar i sociala medier

Bilden med de ryska soldaterna som står bredivd elsparkcyklarna trendar i många sociala medier och forum online.

Folk spekulerar kring vilka modeller det är, samt vad som kommer hända framöver.

En kommentar i ett forum var: “PutinScoot” kommer snart till armen.

En annan var “Kina levererar till Ryssarna, nu är det bevisat.”